Saturday, February 13, 2010

KALAU TUHAN ITU BAIK, KENAPA BUAT NERAKA?


Ini kisah benar.....kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang menjalankan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks membeli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la....

Setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT (Pihak Berkuasa Tempatan), ustaz ni pun bagi la nasihat,"Lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan".

"Peraturan ini bukan peraturan majlis perbandaran semata-mata, tapi menutup aurat ini ternasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintah-Nya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat syurga. Kalau derhaka tak nak patuhi perintah-Nya, takut nanti tak sempat nak bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang. Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak. "Kalau Tuhan itu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu. Dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz pun jawab,"Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi kaki judi, atau bapa ayam. Hidup senang. Lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka takda. Nanti kita jumpa lagi kat syurga... Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinag-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun menjelaskan,"Perkara macam tadi mungkin berlaku kalau Tuhan tu hanya menyediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga...maka apa guna jadi baik?"

Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga...perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga...lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak...takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan tu baik". Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa adil ke?" tanya ustaz.

"Ah...mana adil macam tu. Orang jahat takkan lepas camtu je.." rungut si gadis. Ustaz tersenyum dan menyoal lagi,"Bila Tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?" Gadis tu terdiam. Ustaz mengakhiri kata-katanya,"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hamba-Nya yang derhaka. Menghukum pembunuh-pembunuh, perogol-perogol dan siapa saja yang membuat penganiayaan. Manakala syurga disediakan bagi mereka yang lulus daripada ujian-Nya. Setiap perkara yang Tuhan jadikan memang mengandungi hikmah sebab mengapa benda tu dijadikan. Terpulang kepada kita untuk memikirkan sebab atau hikmah yang tekandung disebalik kejadian tu. Tugas kita hanya taat perintah Dia dan jauhi segala perkara yang dilarang. Semoga adik faham dan akan taat segala perintah Tuhan termasuk dalam menutup aurat selepas ni".

p/s: Setiap perkara yang Allah jadikan, mesti terdapat sesuatu disebalik kejadiannya. Tetapi apa yang lebih saya berminat untuk mengulas dalam cerita di atas adalah bagaimana pendakwah harus mengambil jalan mendekati orang yang didekati. Janganlah mengambil jalan menghukum, sebaliknya pandanglah dengan pandangan belas kasihan dengan pengharapan orang yang melakukan kesalahan boleh dan akan berubah meninggalkan kesalahan yang dilakukannya. Mungkin kalau seorang pendakwah mengambil kaedah menghukum sebagai contoh cerita di atas, ustaz tersebut boleh saja kata,"awak ni dah bahaya ni, rosak akidah awak ni dik. Mana boleh kata kat Tuhan camtu. Saya rasa memang awak takda harapan dan mungkin masuk neraka". Rasa-rasa kaedah ni lebih menjauhkan orang yang didakwah daripada kebenaran, malah mungkin akan lebih membenci kebenaran. Pandanglah dengan kaca mata kasih sayang bukan kaca mata para 'hakim' sebab kita tidak layak menjadi 'hakim'. Hanya Dia saja yang layak menjadi hakim terhadap hambanya. Jadi sebenarnya, pandangan kita terhadap seseorang akan menentukan tindakan yang akan diambil. Jadi yang manakah yang akan kita praktikkan? Semoga kita semua mendapat mesej yang cuba disampaikan dalam cerita di atas.

10 comments:

  1. salam ukkhuwah akhi..

    alhamdulillah...perkongsian yang menarik, walaupun dah baca bnyk kali tp huraian tiap individu berbeza...

    na'am..ana stuju dgn apa yg akhi bgth.. kaedah da'wah itu yg perlu dipelajari oleh da'ie, barulah mad'u berasa dekat dgn kita...

    teruskan istiqomah ya...

    ReplyDelete
  2. to bidadari besi...

    salam ukhuwah kembali buat bidadari besi...emm,,masa ana jumpa artikel ni jgk ana rase artikel nie sgn bermanfaat utk dibuat perkongsian bersma...aah, setiap org mempunyai pndngn dan huraiannye tersendri brgntung kpd msej yg mereka lihat...
    btul,,dakwah juga perlu kpd latihan dan pembelajaran...kaedah yg berhikmah mudah mmbuat mad'u lebih mudah menerima...

    InsyaAllah ana akan istiqamah,,,syukran ats sokongan dan galakan..=)

    ReplyDelete
  3. salam hadi :)

    mm, kisah ni ade dalam witing list saye.. tp nampaknye hadi dah publish dulu terlebih awal dr saye. hehe.

    tertarik dengan ulasan hadi. sokong sgt2! same juga spt ape yg saya blaja dalam kelas Methods of Da'wah.. benar, dalam mengajak mad'u ke arah kebaikan, daie kena pandai guna cara yang betul.

    Islam agama yg syumul. Islam bukan skdr menyuruh umatnya untuk berdakwah, malah diajar juga cara2 untuk menyampaikan dakwah kepada seseorang (leh rujuk An-Nahl: 125). Bukanlah berdakwah ikut sedap kita je nk cara mane..

    Yup, btol tu. kalau salah caranya, kesan buruknya bukan sahaja mesej dakwah tu x sampai kepada mad'u, malah yg lebih merisaukan andainya mad'u membenci kebenaran. minta dijauhkanlah..

    mm, ha'ah.. kita ni sbg hamba, bukanlah sempurna. jadi siapa kita untuk menghakimi seseorang dengan mengatakan tempat akhirnya di syurga atau neraka?? Sedangkan diri kita juga belum pasti ke mana penghujungnya di akhirat kelak. Kita bukanlah sesiapa untuk melayakkan kita menjatuhkan hukuman sebegitu sekali ke atas sesiapa pun jua. Sbg seorang Muslim, kita hanyalah dipertanggungjwbkan utk menyebarkan dakwah sebaik mungkin dgn bersungguh2, namun hasilnya serahlah kembali kepada Allah. Hanya Dia sajalah yang selayaknya menghakimi hamba2-Nya.. sama2lah kita beringat...

    ReplyDelete
  4. eh, panjangnye (xla panjang mane, tp pnjg la jgk berbanding biase) saya mengarang komen kat atas ni td? hehe. sori. x perasan lak. skdr ingin berkongsi apa yg saya belajar, inshaAllah moga2 ada manfaatnya.. :)

    ReplyDelete
  5. Wslm hani...

    yke dh dlm writting list hani...entry ni sy amek kt list 2 la..hehe
    yup btul,,care dakwah yg btul mnjadi sbb kpd penerimaan dakwah itu sndri...

    emm,,kdg2 sy sndri sdih,,kdg2 terdngr sblngn org bkn x mngajak manusia mndekati-Nya malah lebih menyedihkan menyebabkan mereka ni lebih menjauhi kpd Islam. Pernah terjadi peristiwa sorg kwn sy yg jgk sorg mualaf citer kt sy die ditegur krn pkai sluar jeans...shgga kn die jadi kliru,nape x blh...pdhal sluar jeans 2 mnutup aurat,kmas, dan smpurna...itu yg sstngh golongn perketatkan,,,itu bukan mungkar tok dicegah...dan mgkin perkara akan menyebabkan golongn mualaf spt die terase Islam ni sgguh smpit dan jumud,,sume x blh...inilah kdg2 menyebabkan sesetngh mereka kembali blik ke agama asal mereka setelah memeluk Islam...mereka rase Islam sgt ssh...memperketatkan ape yg tdk perlu diketatkan...

    sy bkn nk promote sluar jeans,,sapa yg nk pkai,,pkai,,sape yg xnk,,xprlu pkai..ia bkn haram dan ia bkn juga wajib...apa yg sy cube nk tekankan adalah sesetngh dr kita slh dlm mentafsirkan kprluan dlm beragama...satu ketika jgk sorg bdk dtg surau utk solat berjmaah dgn memakai jeans,,x semena2,disuruh blik nye dak ni blik tukar sluar...gram btul...dlm hati mluap2 jer...org 2 nk solat berjemaah,,di halang plak...org yg merokok x dihalau plak,,pdhal org2 gini yg nabi igtkan jgn menghampiri musolla,,ganggu kekhusyukkan org lain,,bt org x slesa...

    generasi muda lah diharapkan utk bgn dgn minda yg terbuka utk memberikan nafas baru dan pndngn yg lebih syumul terhadap Islam...
    Islam itu sesuai di Amerika,UK,Australia,Mesir,Saudi,Malaysia,Indonesia dan mane2 saje,,Islam jg sesuai utk mereka yg pakai jubah,,kurta,jeans,kemeja,kot,bertali leher,berkopiah,berserban,yg pkai cap...dan ttp sesuai smpai bile2...jgn dijumudkan Islam itu...lepas perasaan skit...=)

    last skali,,dlm diri seorg pendakwah harus ade pengetahuan dan pendirian dlm diri apa yg spttnya diberatkan dan ape yg sepatutnya diberi toleransi...TEGAS DLM BERAQIDAH,TERBUKA DLM URUSAN KEDUNIAAN...

    ReplyDelete
  6. emm,,,blh la,,pnjg jgk lah,,,sy bls komen pn pnjg,,boleh combine komen 2 bt entry baru...=)hehe...
    no need to apologize,,xde pape lah...u r welcomed to do so...nk komen pnjg mane pn x ksh...very much appreciated...=)

    terime kasih ye sbb rajin bg komen,,,dan juga syukran ats perkongsian ats ape yg hani balaja dlm kuliah method of dakwah 2...smoga byk mnfaatnya kpd sume...InsyaAllah...

    ReplyDelete
  7. salam ziarah..
    perk0ngsian yG menarik..
    lagi menarik bila melihat hikmah & kebijaksanaan di dalmnya..syukran yer =)

    ReplyDelete
  8. to azrai...

    salam...
    syukran ala ziarah dan drop komen...
    perkongsian utk manfaat bersama...=)
    insan biasa mmg akan tertarik kpd sesuatu yg dibuat secara berhikmah dan penuh kebijaksanaan...
    'fwan...jazakallah...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails