Saturday, August 21, 2010

TELEVISYEN PEROSAK JIWA DAN MINDA KANAK-KANAK


Televisyen (tv) adalah merupakan satu alat elektronik untuk menyampaikan berita-berita dan juga sebagai alat hiburan. Rata-rata kebanyakkan rumah di Malaysia mahupun di dunia mempunyai sekurang-kurangnya sebuah televisyen. Malah jika sebuah rumah mempunyai beberapa buat set tv sudah dianggap kebiasaan pada masyarakat kini kerana tv sudah dianggap perkara yang wajib ada di setiap rumah.

Oleh itu, tv secara tidak langsung memberikan impak yang sangat besar kepada ahli rumah khususnya dan masyarakat secara umumnya. Jadi teknologi tv ini sebenarnya wadah yang sangat mudah mempengaruhi fikiran dan minda manusia. Pernah suatu ketika dahulu pada tahun 2002, dunia dikejutkan berita dengan bekas Presiden USA, George W. Bush yang pengsan akibat tercekik biskut. Berita tersebut tersebar dengan pantas ke serata ceruk dunia semata-mata untuk menyebarkan seseorang telah tercekik sekeping biskut! Justeru itu, menjadi topik bualan hangat di sana-sini. Itulah kuasa pengaruh tv ke atas kehidupan.

Jika dikaji tv pada hari ini secara menyeluruh terhadap kandungan-kandungan yang disiarkan terhadap manusia, maka akan terserlah akan implikasi buruk terutamanya ke atas kanak-kanak. Malah jika tidak keterlaluan boleh kita katakan bahawa rancangan tv hari ini banyak 'membodohkan' manusia daripada 'mencerdikkan' manusia. Tetapi kita tetap juga terleka dengan penangannya walaupun hakikatnya kita sedar akan kenyataan itu.

Kebanyakkan siaran-siaran yang dihidangkan kepada kita jelas tidak mendidik jiwa dan minda malah kandungan siaran yang sekarang ini dipenuhi oleh unsur-unsur khurafat dan seks berjaya memikat manusia zaman milenium ini sekaligus berjaya menarik dan mempengaruhi anak-anak kecil yang sepatutnya dilambakkan dengan bahan yang membangunkan rohani dan minda mereka. Tetapi apa boleh buat bilamana ibu-bapa mereka sendiri meredhai pengaruh tersebut untuk sebati dalam diri anak-anak mereka malah mereka juga sebagai ibu-bapa yang turut skali 'merasai' gelombang pembatutan jiwa dan minda tersebut. Sungguh menyedihkan.

Anak-anak dibiarkan menonton rancangan yang melalaikan. Disamping jiwa yang terlalai, sebenarnya kita tidak sedar bahawa perkembangan fizikal dan fisiologi anak-anak kecil mereka diperlambatkan perkembangannya dek kerana 'hidangan' yang ibu bapa sajikan sendiri. Ya, benar kanak-kanak ini akan mengalami keterencatan terhadap perkembangan otak dan juga fizikal meraka. Kenyataan ini bukanlah sekadar provokasi semata-mata, tetapi telah dibuktikan dengan kajian-kajian yang telah dilakukan dari dulu sehingga sekarang! Oleh itu, anda yang sedang membaca tulisan ini mungkin telah mempunyai anak, ataupun sekurang-kurangnya bakal mempunyai anak, pertimbangkanlah bagaimana untuk mengawal pengaruh ini daripada terjadi kepada anak-anak anda dan juga kepada diri anda sendiri. Anda fikir-fikirkanlah sendiri.

Dalam kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang, secara purata kanak-kanak di Malaysia menonton tv lebih kurang kurang 2-3 jam pada hari-hari biasa dan 3-4 jam pada hari minggu. Dalam setahun bermakna hampir 1200 jam dihabiskan oleh kanak-kanak ini untuk tujuan menonton tv berbanding 1040 jam setahun dihabiskan untuk berada dalam kelas waktu sekolah! Tabiat menonton tv secara berlebihan mendatangkan kesan negatif kepada seseorang terutamanya kanak-kanak yang dalam proses tumbesaran. Justeru itu, Akademik Pediatrik Amerika (AAP) pernah menyarankan kanak-kanak yang berada di bawah umur 2 tahun tidak dibenarkan menonton tv. Ini kerana pada peringkat ini pertumbuhan otaknya adalah pada peringkat paling kritikal dan pertumbuhan ini paling berkesan dirangsang dengan sentuhan dan bukan pada imej di kaca tv.

Risiko ke atas otak kanak-kanak
Tv ternyata membantutkan perkembangan otak kanak-kanak. Kajian yang dilakukan oleh Universiti Chicago menunjukkan 3 tahun pertama adalah peringkat paling kritikal bagi otak kerana otak mengalami perkembangan yang sangat pesat. Jadi, rangsangan yang terbaik bagi kanak-kanak untuk memperoleh perkembangan optimum adalah melalui pendedahan kepada persekitaran dan realiti kehidupan mereka. Kaedah yang terbaek yang dapat digunakan adalah melalui bercakap dan berkomunikasi dengan bayi sejak dilahirkan. Membacakan bahan bacaan yang bermutu dan baik merupakan langkah yang berkesan untuk membentuk sahsiah dan daya intelektual kanak-kanak.

Risiko ke atas perkembangan emosi dan fizikal
Pergaulan dengan kawan-kawan adalah penting kepada kanak-kanak bagi perkembangan emosi dan fizikal mereka. Seorang pakar psikologi dan pendidikan, Dr. Jane M. Healy berkata kecekapan minda kanak-kanak meningkat apabila mereka dibiarkan berinteraksi dengan orang lain dan dibiarkan berfikir secara aktif. Jadi membiarkan kanak-kanak tercegat di depan tv sahaja akan merencatkan aktiviti interaksi mereka seterusnya membantutkan kecekapan fikiran mereka. Malah penemuan yang didapati oleh Fakulti Perubatan Universiti Stanford menunjukkan kes-kes kegemukkan dikalangan mereka sangat berkait rapat dengan tabiat suka menonton tv.

Risiko ke atas pertuturan

Menurut Dr. Sally Ward, seorang pakar kanak-kanak yang melakukan kajian selama 10 tahun mendapati tv membantutkan perkembangan pertuturan kanak-kanak. Dalam kajian tersebut, seorang daripada lima orang kanak-kanak akan mengalami masalah tersebut. Kanak-kanak yang berumur 3 tahun bertutur seperti berumur 2 tahun. Ini kerana masa yang sangat terbatas untuk berinteraksi dengan persekitaran kerana menonton tv. Oleh itu, ibu bapa sangat digalakkan memperbanyakkan interaksi dan percakapan dengan anak-anak mereka.

Risiko ke atas konsentrasi

Seorang pakar neurologi di Hospital Kanak-Kanak di Boston, Dr. Jane Holmes Bernstein mendapati tv melemahkan daya konsentrasi. Beliau mendapati kanak-kanak yang kerap menonton tv kerap menghadapi kesukaran mendengar dan menberikan perhatian dalam pelajaran. Hal ini terjadi kerana imej yang ditunjukkan di tv tidak constant. Ada imej yang ditayangkan selama 3 saat, kemudian diikuti 7 saat dan seterusnya. Malah kajian mendapati sebahagian kanak-kanak mengalami penyakit Gangguan Hiperaktiviti Kurang Tumpuan disebabkan sistem saraf mereka terjejas. Jadi bagaimana kita hendak melahirkan anak-anak yang cerdik dan pintar jika sistem saraf mereka sudah rosak dan terjejas sejak kecil lagi?

Risiko mendapat kesukaran tidur

Kajian yang dilakukan oleh Klinik Pediatrik Gangguan Tidur mendapati kanak-kanak yang kerap menonton tv sukar melelapkan mata. Mereka juga tidak suka tidur awal. Oleh yang demikian, ini melambatkan pertumbuhan intelektual dan fisiologi mereka kerana waktu tidur yang mencukupi adalah amat penting bagi menyimpan maklumat-maklumat yang dipelajari pada siang hari. Begitu juga dengan perkembangan fizikal juga akan terganggu disebabkan waktu rehat yang tidak cukup. Hasilnya, terjadilah anak-anak kita yang lembap. Sudahlah lembap terbantut pula fizikalnya. Lalu kita mula marah-marah jika anak-anak lemah dalam akademik mereka. Siapa yang harus disalahkan? Ibu bapa atau anak-anak?

Risiko ke atas prestasi akademik

Menurut kajian yang dilakukan oleh Jabatan Pendidikan Amerika, prestasi kanak-kanak menurun secara mendadak apabila masa yang diperuntukkan kepada kanak-kanak menonton tv lebih daripada 10 jam seminggu ataupun 2 jam sehari secara puratanya.

Risiko ke atas jiwa dan akhlak

Pakara-pakar dari Universiti Illinois mendapati kanak-kanak yang didedahkan dengan adegan-adegan ganas dalam tv semasa berusia 8 tahun, mempunyai kecenderungan untuk menjadi pendera kanak-kanak atau isteri dan terlibat dengan jenayah ganas semasa berumur 30 tahun. Inilah penemuan yang didapati berdasarkan kajian mereka selama 20 tahun. Jadi tidak menghairankan bilamana terdapat kes-kes penderaan ke atas anak-anak dan isteri kerana mereka (anak-anak) telah dididik sebegitu sejak daripada kecil lagi. Tidak dilupakan pada tahun 1983, akhbar The Star melaporkan 4 orang kanak-kanak maut selepas meniru aksi Superman di tv dengan terjun dari tempat tinggi untuk terbang seperti Superman!

Kaitan tv dan aksi ganas

Kajian yang dilakukan oleh pelajar-pelajar Univrsiti Sains Malaysia mendapati secara purata kanak-kanak melihat 4 pembunuhan, 24 senjata, 14 tembakan senjata api dan 38 kali tumbukan di dalam kaca tv. Maka secara purata mereka mungkin melihat 3000 pembunuhan, 2000 senjata api dan mendengan beribu-ribu kali tembakan di tv dalam tempoh satu tahun di Malaysia! Seperkara lagi, penemuan penyelidik dari Universiti Yale ke atas 200 orang kanak-kanak prasekolah mendapati tabiat kanak-kanak yang bergaduh dan menendang lebih kerap berlaku kepada kanak-kanak yang gemar menonton siri kartun. Ini kerana siri kartun juga tidak ketinggalan dalam memaparkan adegan-adegan ganas.

Solusinya

Pada hari ini tv lebih banyak mempromosikan rancangan-rancangan yang bersifat komersial daripada mendidik. Adegan yang dipaparkan banyak bercanggah dengan Islam. Kemunculan lagu-lagu yang melalaikan jiwa dan adegan-adegan lucah oleh para artis memberikan contoh yang buruk kepada anak-anak ini. Pastinya unsur-unsur ini dapat merosakkan jiwa bakal-bakal pejuang Islam di masa hadapan. Pejuang Islam seharusnya disuap dengan unsur-unsur yang baik yang membentuk semangat, keperwiraan dan intektual mereka. Bukan unsur yang merosakkan dan menjatuhkan ini.

Maka tindakan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa, abang, akak atau sesiapa sahaja, bertindaklah mengikut kemampuan masing-masing dalam memperbaiki masalah yang sudah lama meruncing ini. Kawallah diri kita dengan menonton rancangan yang berinfomasi dan berfaedah sahaja justeru dapat dijadikan contoh oleh orang lain terumatamya kanak-kanak. Terdapat rancangan-rancangan yang membina minda dan jiwa seperti Jejak Rasul, National Geography, dokumentari-dokumentari ilmiah dan sebagainya. Pupuklah kecenderungan mereka ke arah rancangan sebegini. Siapa lagi yang mahu diharapkan jika kita sendiri yang tidak memulakannya?

Ditegaskan juga, tugas utama dalam mendidik kanak-kanak adalah menyerapkan budaya ilmu ke dalam diri mereka. Tanamkanlah kecenderungan membaca yang tinggi dikalangan anak-anak sejak kecil lagi. Ini kerana perwira Islam adalah mereka yang lengkap dari aspek intelektual dan rohani. Mereka seimbang dari aspek fikir dan zikir. Kita tidak mahu melahirkan insan yang hanya tahu berzikir tetapi jumud dan tidak dapat mengembangkan dirinya dan juga orang lain walaupun mungkin mereka baik dari segi sahsiahnya. Kita juga tidak mahu melahirkan insan yang tinggi daya fikir dan tajam pengamatannya tetapi mengalami krisis kemanusian seperti menggelapkan wang, terlibat dengan rasuah dan perkara-perkara buruk akibat sangat kurang zikirnya.

Umat Islam sekarang memerlukan sumber manusia yang kuat fikir dan zikirnya. Oleh itu, kita yang mempunyai kesedaran ini bentuklah persekitaran dalam lingkuan pengaruh kita dalam menggerakkan budaya ilmu dikalangan mereka. Oleh itu, berilah penekanan terhadap aktiviti berfaedah dan ilmiah seperti membaca daripada aktiviti-aktiviti lain, dengan itu dapat menjadikan slogan 'Umat Islam, Umat Membaca' menjadi satu kenyataan sebagi pemangkin kepada kebangkitan Islam suatu hari nanti. InsyaAllah,
 

14 comments:

  1. sy suke jugak..tq2.. dulu sy suke tgk tv..lpas bc ni kene tgk tv berpade2 la..=)

    ReplyDelete
  2. to cahayamatakugembira...

    welcome...
    bkn sje pasni,,pas ada cahaya mata pn kne berpade2 tok ibu dan anak skali...:)

    ReplyDelete
  3. hehehe..cahayamatakugembire tu maksud nama sy..thanx ye.. xsabar nk baca entri baru plak..hihihi

    ReplyDelete
  4. yke...

    mksud name awk? nur qurrati a'yun k?
    men teka jer..huhu
    same2...bacelah ye,,moga ada manfaat bersame...=)

    ReplyDelete
  5. name sy wan nuraini fahana.. nuraini= cahayamataku fahana=gembire..kan?? sy pon cari dlm buku mksd dia..hehe apa pon. salam ukwah =)

    ReplyDelete
  6. owh...
    nur=cahaya,,aini=mataku,,farhana=gembire ek...
    yekot...yg sy tahu gembira=basyirah....hehe
    farhana pn sme jgk kot..huhu
    slm ukhuwah kembali...

    ReplyDelete
  7. thread ni mmg btol kot..pengaruh tv sgt kuat pd budak2 skng..smpai zmn knak2 dorg pon diabeskn dlm umah..xmcm zmn kter dl..

    ReplyDelete
  8. to farhana....

    aah,,dlu ak maen bola...
    pdg lecak2 pn sental jer..
    balik kne marah...
    hihi

    ReplyDelete
  9. huhu...sib bek la skg ni cume duk ngadap laptop jer...tk tw da per citer dunia tv skg...pmbntukan awl minda knk2..ptt la truja tgk katun...ngeh3...rupenye minda pnh dijajah 1 ktika dlu...hahahhaa....bgus pakcik....

    ReplyDelete
  10. klo cm2...jgn dibiarkan anak2 anda juga dijajah suatu ketika nanti...hehehe
    trime kasih atas buah pndngn....
    berbuah pndngn la lg di artikel len2 ye...huhu,,=P

    ReplyDelete
  11. tau xper..dl sgala hutan diteroka..sgala bukit didaki..dak skng nk hanye mampu dr tv jer la..hahaha..

    ReplyDelete
  12. haha...btol2...nnt ajar anak anda meneroka hutan ye...
    jgn meneroka dr tv je...hehe

    ReplyDelete
  13. hm... bnyk ye kburukan menonton..

    ReplyDelete
  14. Mohon kongsi entri ini tuan,sangat bermanfaat untuk disebarkan.barakallah!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails