Saturday, March 13, 2010

CURI SELUAR

nota yang dilekatkan di pintu ampaian baju


Tatkala saya melihat nota tersebut, terus berada di fikiran sampai bilakah agenda curi-mencuri ini akan ada penghujungnya terutamanya di kediaman yang dikongsi bersama seperti asrama sekolah, kolej dan universiti sekalipun. Apakah tiada penyelesaian bagi masalah ini. Entahlah saya pun tidak mempunyai jawapan yang utuh bagi persoalan ini. Mungkin anda akan menjawab, mereka ini boleh ditarbiyah dengan nasihat yang datang dari kalam Allah dan Rasul. Memang ada kebenaran dalam kenyataan tersebut. Persoalannya, bagaimana untuk membawa mereka mendengar seterusnya menanamkan dalam hati kalam yang datangnya dari Allah dan Rasul-Nya. Sukar untuk diperhalusi untuk menghuraikan manik-manik hitam yang ada dalam diri mereka.

Sejujurnya dalam diri ini juga berfikir lebih jauh lagi, bagaimankah jika golongan ini diberi kedudukan yang tinggi dalam jawatan yang disandang, yelah al-maklumlah pelajar universiti. IQ tinggi tetapi akal rendah. Mana tidaknya, mereka inilah yang akan mewarisi perbuatan-perbuatan merasuah, menggelapkan duit dan seumpamanya. Ya, saya jamin mereka lah yang akan mewarisinya. Sebab apa saya kata demikian? Sebab hati yang telah ditutup dengan makanan yang haram, disaluti oleh pakaian yang haram dan segala-segalnya haram. Disebabkan itu, hati mereka tidak kisah untuk mengambil yang haram untuk menjadi sebagai keperluan seharian mereka. Lalu sumber-sumber yang haram itu disumbatkan ke dalam mulut anak dan isteri mereka. Secara tidak langsung lahir lah generasi-generasi yang hatinya gelap seterusnya menjadi pewaris kepada peruatan haram mereka. Hal ini akan berkaitan dan bersambungan. Sampai bila benda akan berhenti. Bila mereka mati, pewaris mereka akan ambil alih kerja haram mereka.

Sekadar luahan rasa dan hati dengan apa yang berlaku disekeliling penulis. Semoga kita terselamat daripada gelaja perbuatan ini. Ingatlah setiap daging yang haram hanya api neraka yang layak untuknya.




3 comments:

  1. salam utz,

    haha,..da tua2 pn ada hal mcm ni lgi?pening2..

    ReplyDelete
  2. to wani...

    wslm ustzh...
    aah,,nnt ustzh dah jd ustzh...
    bg nasihat kt golongn nie btul2...
    kt remaja dan re-tua...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails