Wednesday, June 17, 2009

10 atau Lebih..?

Patut disekat atau tidak? Itu lah senario pendidikan sekarang tentang cadangan kerajaan untuk menetapkan calon pelajar yang akan mengambil SPM tidak melebihi sepuluh subjek. Saya sekadar ingin menyatakan pendapat peribadi tanpa dipengaruhi oleh perasaan pro atau pun anti kerajaan. Ini lebih tertempu kepada 'analisa' berdasarakan fikiran sendiri.

Pertama sekali,saya tidak bersetuju dengan cadangan tersebut atas beberapa dasar. Pertama alasan kerajaan tidak mahu untuk membebankan para pelajar dengan terlalu banyak subjek adalah lemah. Ini kerana kalau difikirkan bilamana seseorang itu berniat ingin mengambil seberapa banyak subjek sekalipun,itu sebenarnya adalah kehendak mereka sendiri. Mana mungkin seseornag yang merasakan terbeban akan mendaftarkan bilangan subjek yang mereka sendiri tidak mampu bawa. Andai kata terbeban sekali pun,maka mereka sebenarnya boleh menarik diri daripada mengambil kertas sesuatu subjek tersebut semasa membuat pendaftaran peperiksaan SPM.

Alasan kedua kerajaan bahawa untuk mengelakkan guru dengan tugasan yang lebih,sekali lagi hujah yang tidak begitu konkrit. Lazimnya apabila seseorang pelajar ingin mengambil lebih bilangan subjek daripada yang ditetapkan,kebiasaannya mereka akan menggunakan usaha mereka sendiri untuk mempelajari subjek yang ditambah. Hal ini tidak menyebabkab guru dibebani dengan lebihan tugas.

Alasan ketiga untuk memudahkan pemberian biasiswa kepada kerajaan juga tidaklah memberi masalah yang besar bagi pihak kerajaan. Ini kerana pihak Jabatan Perkhidmatan Awam dapat membuat satu 'guideline' atau senarai subjek dimana hanya subjek-subjek tersebut akan dikira dalam pemberian merit untuk sistem meritokrasi yang telah tersedia ada. Subjek-subjek sampingan atau tambahan mungkin boleh dijadikan sebagai bonus terhadap pelajar-pelajar yang mempunyai nilaian merit yang sama dan ini sebenarnya lebih memudahkan lagi proses pemilihan dan pemberian biasiswa oleh kerajaan.

Jadi,pendapat yang dilontarkan di atas adalah semata-mata pendapat peribadi dalam nilaian minda mahasiswa terhadap perkembangan sistem pendidikan negara. Wallahua'lam..

"Nilai Diri Pada Manfaatnya"

2 comments:

  1. salam.....
    nak tambah sket....
    situasi ini juga blh menjadi pemangkin semangat kpd pelajar laen...sebagai manusia yg berfikiran waras da matang, tidak kah anda teruja melihat kejayaan yg dicapai oleh mereka...
    bg yg malas nk beljr, sekurg2 nya diorg akan rsa "aku pun nk jgk"..walaupun aku xblh dpt 21A, aku still blh dpt 9A tuk sbjek aku...or at least 5A tuk yg teras...
    setuju ngan hadi...
    bile diorg yg nak amik bnyk2 subjek,of course la diorg akn put an efort on it..diorg xkn bergantung harap pd cikgu2 diorg je...mcm kita la...bila kite nk kn satu2 bende, let say something very expensive..of course kite akn cut pff our budget kn tuk bnde2 laen..tu kre effort la tuk dpt kn ape yg kite nk..
    lagi stu...ape yg penting:ILMU
    bile amik bnyk2 subjek tu, jgn la study just for the xam jer...kne jgk amik pe isi nye..xguna jgk kan klw result gempak, tp dlm kosong...tp tgk je la...the real excellent student msti ilmu pnuhh di dada..cam hadi ....kan hadi kan...

    ReplyDelete
  2. yela 2..
    excellent lah sgt..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails