Sunday, September 19, 2010

Menangis Dalam Diam

Bismillahirrahmanirrahim....

Sudah hampir 3 minggu aku memulakan kerja setelah 'berehat' hampir 4 bulan di rumah tanpa berbuat apa-apa. Saat duduk di rumah tanpa ada kerja untuk dilakukan, maka jiwa dalaman ini memberontak,"Aku hendak kerja! Kenapa mereka lamabat sangat panggil kerja ni! Nanti aku kerja dengan company lain marah pula". Jeritan hati yang agak panas bila aku masih tidak lagi mendapat panggila untuk bekerja setelah menamatkan pengajian selama 4 tahun itu. Manakan tidak, dalam tempoh tersebut aku mendapat beberapa panggilan telefon daripada beberapa company untuk menjalani interview bagi kemasukkan pekerja baru, dan setiap kali panggilan itu aku terima, setiap kali itu jugalah hati kecil aku merenget,"apasal lah UEM ni lambat sangat panggil kerja". Itulah fikiran yang datang setiap kali panggilan interview diterima aku.

Setelah lebih kurang 4 bulan duduk berehat, barulah aku dipanggil untuk melapor diri pada 1 September 2010 di ibu pejabat UEM Group berdekatan KL Central. Saat yang ditunggu dari dulu telah tiba jua. Tetapi apabila memulakan pekerjaan, aku dapat mengesan sesuatu kelebihan yang seolah-olah telah ditarik daripada aku. Sehingga saat ini aku masih berusaha untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru yang kurang menyelesakan jiwa dan iman. Kelebihan keluasan waktu semasa bergelar pelajar cukup terasa. Aku dapat merasakan perubahan tersebut di hari pertama lagi memulakan pekerjaan. Hati aku meronta-ronta kerana waktu tersebut ditarik dan dicantas tanpa kerelaan diri. Aku hendak balik waktu itu!

Sewaktu bergelar mahasiswa di UTM, walaupun dipenuhi dengan subjek yang memeningkan kepala dan assignment yang bertimbun tetapi aku tetap juga mempunyai masa untuk diri sendiri. Aku tetap mempunyai masa untuk membaca (bukan berkenaan akademik), masih boleh menambah hafazan, mempunyai banyak masa untuk menambah amalan khusus yang sunat. Tetapi sekarang seolah-olah semua itu telah pergi dan waktu ia akan pulang tidak tahu bila. Aku rindu itu semua. Rindu, rindu, rindu..Rindu dengan suasana tarbiyah di medan ilmu.

Satu perkara lagi yang menyeksakan batin cadalah citarasa 'up-to-date' fesyen masyarakat KL ini . Hampir tiada lagi kelihatan wanita-wanita berjubah dan bertudung labuh yang mudah aku temui sewaktu bergelar pelajar. Fitrah hati manusia yang suka melihat sesuatu yang menepati syariat. Tetapi yang ada sekarang, wanita yang berpakaian yang tidak cukup kain di bahagian dada, skirt paras lutut untuk menampakkan peha yang melepak dan pelbagai fesyen yang menyeksakan mata. Bagaimankah aku hendak menambahkan hafazan, usahkan menambah, mengekalkannya sahaja sudah menjadi semakin susah. Ya Allah, beratnya ujian ini. Aduhai Tuhan, mengapakah aku diletakkan di tempat begini? Adakah ini antara ujian untukku lantas Engkau mengetahui niatku untuk menamatkan zaman 'keseoranganku' secepat mungkin. Jika itulah sebabnya, aku terima dan mengharapkan bantuan-Mu, ya Allah.

Semoga hari-hari yang mendatang menjanjikan perubahan yang lebih baik untuk diriku. Tekad diriku untuk menjadi hafiz akan cuba untuk aku capai. Mungkin waktunya aku sendiri tidak dapat jangkakan lantaran cengkeman waktu akibat telah memasuki alam pekerjaan yang sangat menghimpit. Mungkin setahun, dua tahun, atau 20 tahun akan datang? Apa yang penting sekarang, azamku untuk menyematkan kalimah mulia Al-Quran 30 juzuk di dalam hati akan aku usahakan bersungguh-sungguh. Lillahi Ta'ala...


12 comments:

  1. Salam.. Tahniah dah bekerje ye.. Semoga awk tabah menghadapi hari2 mendatang dan Semoga success selalu.. ^_^

    ReplyDelete
  2. artikel yg membuatkn saya terimbau kenangan masa baru2 lepas konvo.. truskn perjuangan menjaga iman

    ReplyDelete
  3. to cahayamatakugembira..
    waalaikumus salam...
    time kasih,,insyaAllah,,ameen...semoga awk jgk sukses dlm segala yg dilakukan,,,



    to lillah
    kenangan baru pas konvo? ujian yg hmpir serupa? insyaAllah perjuangan akan diteruskan..mungkin selepas dapat trnasfer ke Perlis,,mungkin ketenangan yg dicari hadir di sane dgn suasana kekampungan yg mendamaikan...insyaAllah...

    ReplyDelete
  4. Hai. Cabaran sket je ni Hadi. Tabahkan hatimu yee. Jalan perjuangan kebenaran memang tak pernah sunyi, sentiasa ada onak dan duri.. Bagaimana mahu menjadi singa di siang hari, rahib di malam hari andai dugaan yang kecil pun tak termampu melawannya. Sampai bila ingin menyendiri? Sampai bila ingin mengasingkan diri? Bangunlah ISLAM menyinari seluruh Alam!!

    ReplyDelete
  5. Singa di siang hari dan rahib di malam hari...mujahadah berat 2...tapi andai persekitaran itu boleh dielak,,mungkin lebih baek kita mengelak..bak Ibn Qayyim kata yg lebih kurang berbunyi,"andai kamu melihat maksiat bertebaran di sekeliling kamu,,maka berkhalwatlah (bersendirianlah) di dalam rumah..".mungkin itu lebih slmt...dan tmpt khalwat aku mungkin di perlis,,di suasana kampung yg dipenuhi pemandangan sawah membuatkan mata sejuk memandang dan tenang hati menjalani kehidupan...

    ReplyDelete
  6. pompuan2 x cukup kain tu sume ex asiawork la 2.haha
    xpe, nati ko pejam je mate, aku tolong pimpin. aku usha sorg pon xpe. (boleh ke gitu??) haha

    ReplyDelete
  7. okey2...
    nnt ttup mata ak bile ade 'halangan' kt depan...
    ko kn pembersih halangan2 2...huhu

    ReplyDelete
  8. salam ukhuwah akhie...

    maaf baru berkesempatan untuk komen...sebelum nia dah nak komen disini tapi x dapat...bila dah bertangguh, lewatlah jadinya....^__^

    moga iman mu kukuh saat menghadapinya...di universiti adalah tempat kita blaja "teorinya", dan alam pekerjaan adalah "praktikalnya"... moga "ujian keimanan" ini akhie lulus dengan cemerlang...^__^

    ana juga bakal menghadapinya juga nanti...moga dipermudahkan segala urusan...ameen...

    salam "imtihan"...

    ReplyDelete
  9. wslm...
    time kasih atas dorongnan dan smngt...
    emm,,gitulah nmpaknya...
    trpksalah bertahan...
    iman pula kdg2 naek turun...
    InsyaAllah nti bakal menyusul kn...
    nikmati setiap saat yg ade sblm brkerja...
    sbb krje x best mcm blaja wlupun kdg2 blaja tension tp suasananye ttp mendamaikan...

    salam imtihan jgk tok nti,,,
    tp ni imtihan yg imtihan yg btul...(^_^)

    ReplyDelete
  10. Salam Hadi ^_^

    Setelah sekian lame menyepi, ni barulah berkesempatan jenguk blog Hadi.. wah.. cantik template baru ni.. ;-)

    menangis dalam diam ek.. tula kan, bile dh hbs alam universiti, terasa rindu sgt2 kan.. sbb alam setelah bergelar graduan, atau lbh tepat lg, alam pekerjaan, smmgnye banyak dugaan..pasti berbeza dgn kehidupan sbg mahasiswa/i..

    tahniah dh pun bekerja (nnt blanje makan ek..hehe).. semoga Hadi tabah hadapi segala dugaan, semoga iman kukuh dan tetap terjaga walau di mana Hadi berada, dalam keadaan apa pun yg harus Hadi tempuhi...aamiiin..

    org kat sini plak (xde sape tanye, tp jz nk btau je..hehe),br je grad ogos lepas, sept rehat smbl wat persiapan konvo..3/10 lepas alhamdulillah dh pn konvo..skrg ni duk 'berehat' kt umah.. pk nk gakla merasa keje sblm kahwin, tp pk2 lg, takut gak hadapi dugaan bekerja..

    lgpn, cam Hadi sbt pasal kata2 Ibn Qayyim tu,"andai kamu melihat maksiat bertebaran di sekeliling kamu,,maka berkhalwatlah (bersendirianlah) di dalam rumah.." duk terasa, umahla tempat paling selamat..yela..diri ni pempuan..maksiat merata satu hal, pastu risau diri ni plak yg leh jd fitnah..ntahla..

    kesimpulannye..tgkla camne nnt.. wat sementara waktu ni, nk 'berehat' secukupnye dulu.. lgpn duk umah, leh tlg wat keje2 umah, selain jd driver hntr n jemput mak n adik..driver tanpa upah..hehe.. Hadi rehat 4 bulan ek? sy sebulan pn x sampai lg ni..hehe..

    ReplyDelete
  11. uiks..panjangnyela ngarang.. hehe, sori ye tuan umah.. x pasan lak td.. tula.. rindu btol nk menaip.. atau lbh tepat lg,nk blogging kembali..tu yg drop komen ni pn x sedar dh panjang kemain.. hehe..sori skali lg.. hmm.. hati meronta2 nk blogging semula, tp.. ntahla.. (T_T)

    ReplyDelete
  12. Wslm Hani...lame x dgr berita..lame menyepi membawa diri...(^_^)

    Hadi di sini sihat2 saje,alhamdulillah...=) Aah sekarang alhamdulillah dah bekerja...blh je blnje hani,,nnt sy htr delivery food ke umah..hehe.. tmksh ats doanya...slalu lah doa tok saya lg ye dlm doa2 hani,,doa2 org yg baek mudah termakbul..aminn..

    Tahniah atas convocation hani,,nape x ckp,,klo x,leh dtg tgk..;P Tp nk merase keje sblm kawen? wah macam dekat aje perancangan 2..best nye dia dpt kawen cpt...hehe...x keje lg ye,,jd driver tnpa upah k...xpe2,,nnt dah kje claim balik gaji driver kt tmpt keje baru nnt..blh blnja sy mkn jgk..(^_~)hehe...

    Emm,,dah lame blog 'kongsibersama' x diupdate...org kt cni tunggu jgk bile la die nk ubah pikiran update blog...rindu jgk nk bace entry2 baru...lgpn blog 2 ramai peminat,,klo x dihentikan tulisannya,,mst org lg banyak dapat amek manfaat...manyaknya pahala dia dpt (dengki2 blog die byk pengunjung)..hehe..

    Aah,,pnjg komen hani,,kalo gabung komen2 2 leh bt entry baru...=P Ape2 pn,,semoga hani dipermudahkan segala urusan...=) (i'm still waiting for the new entry from Honeyz)...(^_^)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails