Thursday, August 5, 2010

Manfaat Menangis


Setiap orang daripada kita pasti pernah menangis. Paling tidak pun kita akan menangis sebaik sejurus dilahirkan. Bahkan jika seseoraang bayi tidak menangis sebaik dilahirkan, maka doktor akan mengesyaki sesuatu yang tidak kena dengan bayi tersebut. Oleh itu, doktor akan sedaya upaya akan membuatkan bayi tersebut untuk menangis. Manusia menangis bukanlah semata-mata kerana sedih, tetapi seseorang akan menangis kerana kebahagian, kegembiraan, penyesalan dan sebagainya.

Masyarakat secara umumnya menganggap menangis adalah tanda lemahnya emosi seseorang dan menunjukkan ia perbuatan kebudak-budakkan. Malah ia dianggap mengaibkan apabila pihak yang menangis itu adalah seorang lelaki. Justeru itu, lelaki lebih cenderung untuk memendam rasa dan menahan air mata daripada berguguran. Tetapi hakikat yang harus kita sedari adalah bahawa lelaki juga adalah makhluk yang mempunyai perasaan sedih, gembira, sayang, bahagia dan sebagainya. Oleh itu, tangisan lelaki bukanlah menandakan kelemahan emosi tetapi ia merupakan fitrah manusia apabila menghadapi tekanan jiwa.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa menangis bukanlah sekadar mengeluarkan air mata semata-mata, tetapi menangis mempunyai nilai perubatan yang sangat tinggi terhadap tubuh badan. Menangis merupakan penawar yang sangat berkesan terhadap sebahagian penyakit yang berbahaya. Dengan menangis banyak penyakit mata dapat dicegah dan ketegangan jiwa dapat diredakan. Malah dalam perubatan, apabila seseorang menahan tangisannya di dalam keadaan yang mengharuskannya menangis, maka perbuatan sedemikian dianggap tidak elok.

Seorang pakar daripada Pusat Kajian Mata dan Air Mata, Dr. William Frey menjelaskan bahawa menangis adalah kaedah yang berkesan untuk membersihkan mata. Ia adalah jalan yang paling selamat untuk meredakan ketegangan jiwa. Dalam kajian beliau mendapati bahawa air mata yang disebabkan oleh ketegangan jiwa mengandungi pelbagai hormon dan cas yang tidak stabil dihasilkan yang boleh membahayakan tubuh badan.

Kajian mendapati 85% wanita dan 73% lelaki berasa lega selepas menangis. Dengan ini, ia memberikan isyarat bahawa dengan menangis, ia dapat membebaskan tubuh badan daripada bahan kimia yang menyebabkan tekanan jiwa. Air mata yang keluar menjadi agen penyucian mata dan membuang kandungan racun yang terkumpul akibat ketegangan jiwa, urat saraf dan emosi. Menariknya racun-racun ini hanya dapat dibebaskan daripada tubuh badan hanya melalui tangisan

Antara kebaikkan yang diperoleh melalui tangisan antaranya:-

*Menangis dapat menyingkirkan zat-zat berbahaya daripada tubuh badan yang dihasilkan sewaktu dalam ketakutan.

*Tangisan menyebabkan degupan jantung meningkat dan ia dianggap sebagai latihan yang baik kepada rongga badan, urat-urat dada dan kedua-dua belah bahu. Selepas menangis kadar degupan jantung menurun dan ia menghasilkan satu perasaan yang aman dan tenteram.

*Arthur Frannk, seorang ilmuan di Amerika Syarikat berkata,"Oleh sebab air mata berfungsi mengeluarkan unsur-unsur beracun dari dalam tubuh, maka menahan air mata bererti membiarkan tumbuhnya racun secara perlahan-lahan".

*Secara fitrahnya, perempuan lebih kerap menangis berbanding lelaki. Oleh sebab itu, secara umumnya perempuan mempunyai umur yang lebih panjang daripada lelaki kerana secara relatifnya perempuan mengeluarkan lebih banyak racun daripada tubuh mereka.

*Saintis dan pakar mata berpandangan terdapat sebahagian peratusan tertentu bahan beracun dalam tubuh badan manusia hanya dapat dikeluarkan melalui tangisan. Ini menjadikan orang yang kerap menangis lebih bebas daripada racun tersebut.

*Kajian mendapati air mata mengandungi 25% protien dan salah satu daripada juzuknya adalah unsur Magnesium. Magnesium adalah unsur yang tidak seimbang dan ia boleh bertindak sebagai racun kepada tubuh badan. Unsur Magnesium ini hanya dapat disingkirkan melalui tangisan.

Akhir sekali, tangisan merupakan salah satu medium untuk menguatkan jiwa. Orang yang selalu merintih dan menangis dalam urusan akhirat selalunya mempunyai ketahanan jiwa yang unggul dan kental. Mereka sentiasa kelihatan tenang dan wajah mereka bercahaya dan dapat meredupkan mata yang memandang. Justeru itu, sebaik-baik tangisan adalah menangis kerana Tuhan. Menangislah di atas keterlanjuran maksiat yang dilakukan. Itulah tangisan yang paling bermakna dalam pandangan-Nya.

"Dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk".
(Isra',17:109)

"Kami keluar bersama Rasulullah s.a.w dalam sebuah peperangan dan aku mendengar Rasulullah bersabda (yang bermaksud),"Diharamkan neraka bagi mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah".
(Riwayat Al-Hakim)



9 comments:

  1. mengadu dan menagislah hanya kepada-NYa..

    ReplyDelete
  2. betul...kepada Allah saja sebaik2 tempat untuk mengadu...

    ReplyDelete
  3. terima kasih.. sy sgt suke baca entri ini..sbb sy selalu menangis..huhu

    ReplyDelete
  4. to cahayamatakugembira...

    same2...time kasih sbb suke bace tulisan sy...
    jemputlah lagi bile2 mase lapang...=)
    bguslah klo suke menangis..nnt badan bebas racun...(^_^)

    ReplyDelete
  5. ok...menangis biar tmpat sunyi..
    xde org...bru dapat feel...hehe...
    slmt menangis ari2...hehe

    ReplyDelete
  6. mmg pon.. huhu.. sy nangis time xde org je.. time ade org sy pure2 ceria..hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails