Monday, June 21, 2010

SENTIASA BERSAMA PEN DAN BUKU CATATAN

Bukan menjadi rahsia lagi di mana ramai ahli perniagaan, ahli politik, akademik, penulis dan individu yang berjaya mengamalkan membawa pen dan buku catatan walau ke mana sahaja mereka pergi. Seorang cerdik pandai pernah berkata, "Sesiapa yang tidak membawa buku catatan di tangannya, maka hikmah (kebijaksanaan) tidak akan melekat di hatinya." Rasulullah s.a.w. juga pernah berpesan kepada sahabatnya, "Wahai Hilal bin Yasar, hendaklah kamu sentiasa membawa pen kerana kebaikan itu ada pada pen dan orang yang membawanya sehingga ke hari Qiamat."

Pen dan buku catatan amat berguna untuk merancang program harian, merangka gagasan mengenai kerjaya dan kehidupan, menulis ilmu dan idea-idea yang tercetus secara mendadak di benak fikiran. Idea merupakan proses kreatif yang aneh. Ia muncul dengan tiba-tiba dan terus mengalir mencurah-curah jika anda sentiasa memikirkannya. Idea yang sangat berharga yang mungkin boleh menukarkan kehidupan anda akan terlepas begitu sahaja sekiranya anda tidak bersedia dengan pen dan buku catatan.

Menulis akan memaksa supaya otak kita berfikir. Ia mempunyai kuasa yang begitu besar untuk memaksa kita menumpukan fikiran dan berfikir secara tepat, jitu dan bermakna terhadap sesuatu perkara. Amalan memaksa diri menulis menyebabkan daya konsentrasi meningkat manakala minda menjadi lebih aktif, cergas, dan berkembang. Ia juga meransang otak, pemikiran dan meninggikan hikmah. Orang yang rajin mencatat ilmu dan idea sama ada yang dilihat, didengar dan dibaca atau yang muncul dari fikiran sendiri akan cepat menguasai ilmu dan hikmah.

3 comments:

  1. Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a great article… but what can I say…
    I procrastinate a whole lot and don't manage to get nearly anything done.

    Take a look at my site travel advisory france 2012

    ReplyDelete
  2. I'm not sure why but this weblog is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll check back later on and see if the problem still exists.



    Here is my weblog: vakantiehuis huren

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails