Monday, December 28, 2009

RENUNGAN



KENAPA AKU DIUJI?


أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ


"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dab cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang berada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah..."
(Al-Baqarah,2:214)


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Al-Ankabut,29:2-3)


KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?


وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ


"....boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah,2:216)


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?


لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya(keupayaannya)..."
(Al-Baqarah,2:286)



RASA KECCEWA(FRUST)?


وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Ali-Imran,3:139)


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, (di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(Ali-Imran,3:200)


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?


إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ


"Sesungguhnya Allah telah membeli diri orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...."
(At-Taubah,9:111)


KEPADA SIAPA HARUS AKU MENGHADAP?


حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ


"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal. Dan Dia adalah tuhan yang memiliki Arasy yang agong."
(At-Taubah,9:129)


AKU DAH TAK DAPAT TAHAN LAGI!!!!


وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ


"....Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Yusuf,12:87)



JADILAH AKU INSAN YANG BERSYUKUR....


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ


"Dan (ingatlah), tatkala tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih."
(Ibrahim,14:7)


BERDOALAH KEPADANYA(ALLAH)......


أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ


"Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku"
(Al-Baqarah,2:186)



DAN BERSABARLAH...


وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ


"Dan Allah bersama oran-orang yang bersabar."
(Al-Baqarah,2:249)

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ

"......Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)."
(Al-Baqarah,2:214)



YAKINKAN DIRI...


إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ


"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain."
(Nasyrah,94:6-7)

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang soleh bagi mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, itulah keberuntungan yang besar."
(Al-Buruj,85:11)



TAWAKKAL ILALLAH...


وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً


"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikenehndakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(At-Talaq,65:2-3)


فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

"Maka nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan?"
(Ar-Rahman,55:13)




2 comments:

  1. salam hadi..

    suke n3 ni ^_^ beri kesedaran kepada diri yg adakalanya leka dan alpa.. thanx for sharing!

    diri ni adakalanya terasa down juga saat diuji dengan pelbagai ujian.. baik dr segi kesihatan, persahabatan, dan lain2 lagi.. namun segera cepat memujuk hati kembali mengingatkan diri "laa yukallifullaahu nafsan illa wus3aha.." Allah xkan timpakan ujian kepada kita lebih dari kemampuan kita. kita manusia xtau sejauh mane kemampuan kita.. tapi Allah, Pencipta kita yg bersifat Maha Mengetahui pastinya tahu kemampuan hamba2-Nya.. Allah Penyayang, mana mungkin Dia timpakan ujian yg Dia sendiri tahu x mampu ditanggung oleh hamba2-Nya, rite? ^_^

    ReplyDelete
  2. salam buat nti...

    betul2..
    ade ketika sy pernah diuji dgn rakan2 yg x berpuas hati dgn sy...rase sedih sgt...
    tp sy bisikkan dlm hati..
    Ya Allah,, biarlah dorang tak suka aku,,selagi aku ade Kau ya Allah,,aku tak kisah....Jangan Kau yang tidak suka Aku ya Allah...aku berharap kepada-Mu ya Allah...

    Rasa tenang kembali,,seolah2 ade kekuatan baru masuk dlm diri..kepada Allah sahaja layak berserah...Allah la segala2nya..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails